T16-151-160TKRL-Patience
பொறையுடைமை = Possession of Patience
அறத்துப்பால், இல்லறவியல், குறள் 0151-0160, பொறையுடைமை
Tirukkural by Valluvar
Veeraswamy Krishnaraj
Kural 151:
அகழ்வாரைத் தாங்கும் நிலம்போலத் தம்மை
இகழ்வார்ப் பொறுத்தல் தலை.
அகழ்வாரைத் தாங்கும் நிலம்போல just as the earth endures (the weight of ) the ditcher
தம்மை இகழ்வார்ப் பொறுத்தல் தலை to bear with the upbraider is best.
151. Just as the earth bears the ditcher, to endure the upbraider is best.
Kural 152:
பொறுத்தல் இறப்பினை என்றும் அதனை
மறத்தல் அதனினும் நன்று.
பொறுத்தல் இறப்பினைப் While tolerating violations
என்றும் அதனை மறத்தல் அதனினும் நன்று Forgetting is better than forgiving it.
152. While tolerating violations, forgetting is better than forgiving it.
(When others do harm to you, forgetting is better than forgiving it.)
Kural 153
இன்மையுள் இன்மை விருந்தொரால் வன்மையுள்
வன்மை மடவார்ப் பொறை.
இன்மையுள் இன்மை விருந்து ஒரால் Poverty within poverty is seeing the guest leave unfed
வன்மையுள் வன்மை மடவார் பொறை The strength within strength is forbearance of the ignoramus.
153. Poverty within poverty is seeing the guest leave unfed. The strength within strength is forbearance (tolerance) of the ignoramus.
Kural 154:
நிறையுடைமை நீங்காமை வேண்டின் பொற்யுடைமை
போற்றி யொழுகப் படும்.
நிறை உடைமை நீங்காமை வேண்டின் If you desire to avert the loss of your possession of greatness
பொறை உடைமை போற்றி ஒழுக்கப்படும் You conduct yourself praising possession of patience
154. If you desire to avert the loss of your possession of greatness, you conduct yourself praising possession of patience.
(Patience sustains greatness.)
Kural 155:
ஒறுத்தாரை ஒன்றாக வையாரே வைப்பர்
பொறுத்தாரைப் பொன்போற் பொதிந்து.
ஒறுத்தாரை ஒன்றாக வையார் No one thinks the vengeance-seeker as unique
பொறுத்தாரைப் பொன்போல் பொதிந்து வைப்பர் they will enshrine the forebearer as a hoard of gold.
155. They will enshrine the forebearer as a hoard of gold. No one thinks of the vengeance-seeker as unique.
(People regard the tolerant person as gold and disregard the seeker of vengeance.)
Kural 156:
ஒறுத்தார்க்கு ஒருநாளை இன்பம் பொறுத்தார்க்குப்
பொன்றுந் துணையும் புகழ்.
ஒறுத்தார்க்கு ஒருநாளை இன்பம் The punisher gets one day of joy
பொறுத்தார்க்குப் பொன்றும் துணையும் புகழ் The tolerant enjoy fame until the end of the world.
156. The punisher gets one day of joy. The tolerant enjoys fame until the end of the world.
Kural 157:
திறனல்ல தற்பிறர் செய்யினும் நோநொந்து
அறனல்ல செய்யாமை நன்று.
திறன் அல்ல தன் பிறர் செய்யினும் though the other does an unforgivable injury to you
நோநொந்து அறன் அல்ல செய்யாமை நன்று Keeping the hurt in the mind, it is better not to inflict unholy reprisal.
157. Though the other does an unforgivable injury to you, it is better not to inflict unrighteous reprisal, Keeping the hurt in mind.
(Cease and desist tit-for-tat and forget the hurt.)
Kural 158:
மிகுதியான் மிக்கவை செய்தாரைத் தாந்தம்
தகுதியான் வென்று விடல்.
மிகுதியான் மிக்கவை செய்தாரை With arrogance the perpetrator of excesses
தாம் தம் தகுதியான் வென்றுவிடல் The victim can overcome the culprit with patience.
158. With patience, the victim can overcome the perpetrator of excesses overburdened with arrogance.
(Arrogance prompts a person to violate your rights. Exercise patience to triumph over him.)
Kural 159:
துறந்தாரின் தூய்மை உடையர் இறந்தார்வாய்
இன்னாச்சொல் நோற்கிற் பவர்.
துறந்தாரின் தூய்மை உடையர் Those who have the purity of an ascetic
இறந்தார் வாய் இன்னாச் சொல் நோற்கிற்பவர் The uncouth words of the unjust and the mortifier
159. Those with the purity of an ascetic tolerate the uncouth and unjust words of the mortifier.
Kural 160:
உண்ணாது நோற்பார் பெரியர் பிறர்சொல்லும்
இன்னாச்சொல் நோற்பாரின் பின்.`
உண்ணாது நோற்பார் Tapasvin பெரியர் sage. The Tapasvin foregoes eating. Such sages
பிறர் சொல்லும் இன்னாச்சொல் நோற்பாரின்
Tapasvin பின்: They are behind the Tapasvin who suffer the discourteous speech of others.

160. The Tapasvin foregoes eating (and suffers hardship). Such sages are bested by those who suffer the discourteous speech of others.
(They who suffer discourteous speech are better and more tolerant than those who perform severe austerities.)
T16-151-160TKRL-Patience                                                                                                                                     RGB: 255-228-225